Ook studenten moeten waakzaam zijn voor inbrekers

Terwijl heel Nederland, na een ruim jaar thuiswerken, snakt om erop uit te trekken en massaal vakanties boekt op campings, parken en resorts, ruiken inbrekers hun kans. Maar ook studentenhuizen zijn niet veilig. “Studenten letten ook niet zo erg op met het sluiten van ramen en deuren”, vertelt Coen Staal van Stichting Nationale Inbraak Preventie.

Samen met Staal, nemen wij de proef op de som bij één van de vele studentenhuizen die Nijmegen rijk is. Wij vertellen alleen maar dat we een item over inbreken gaan maken en bij aankomst is het al mis: vóór staan er al twee schuiframen open. We zouden zo naar binnen kunnen. Staal legt uit hoe een inbreker denkt: “Hij kijkt even naar binnen, ziet een dure laptop liggen, schuift het raam verder open en binnen 30 seconden staat de dief met jouw laptop buiten.”

Bewoners Bas en Daan geven toe dat ze het raam wel eens open laten staan als ze naar de supermarkt gaan. “Ik ben vaak wel thuis als ik het raam open zet om te luchten hoor”, vertelt Daan. Maar dat de woonkamer aan de achterkant van het pand is, waar dus geen zicht heeft op zijn kamer, beseft hij alleen als wij hem de vraag stellen.

Staal is dan ook wel een kei in inbreken. Als voorzitter van Stichting Nationale Inbraak Preventie, kent hij de laatste tips tricks van zowel de politie als inbrekers. Het voordeurslot is eigenlijk ook niet inbraakproef. “Je zet een schroef in het cilinderslot en trekt het er zo uit”. Ook met ‘flipperen’ krijgt hij deur makkelijk open.

Kijk hier voor het filmpje van de beperkte beveiliging van een willekeurig studentenhuis in Nijmegen.

“Wij zijn op vakantie”

Zo’n briefje plaatst natuurlijk niemand op zijn of haar voordeur. Maar je huis duidelijk onbewoond achterlaten, is voor een oplettende inbreker ongeveer hetzelfde als dat briefje. Een ervaren inbreker ziet in een oogopslag of een achterdeurslot of een keukenraam een ‘makkie’ is of dat het een zware klus gaat worden. Eén tip die Staal de studenten geeft, is het beslag van de voor- en achterdeur vervangen. “Dit beslag met ‘cilindertrekbeveiliging’ kost je misschien maar 80 euro.”

Staal bekijkt ook de schuiframen van het studentenhuis. Nu zit er geen enkele vorm van beveiliging op. “Deze ramen zijn ook moeilijk te beveiligen, maar niet onmogelijk. Er bestaan speciale sloten voor schuiframen. Je hebt er wel vier nodig, twee aan weerskanten, maar dan kun je wel veilig je raam op slot doen.” De vraag is natuurlijk of de verhuurder of de huurder dergelijke sloten zou moeten betalen. “Het beste is om met je huisbaas hierover in gesprek te gaan”, legt Staal uit.

Meer tips

De stichting geeft op Inbraakmislukt.nl nog een paar andere handige tips. We hebben er paar uitgelicht:

Laat ’s avonds niet één lampje aan gaan, maar alle lampen die je normaliter ’s avonds aan hebt. Zet er een tijdschakelaar op en stel ze in op verschillende tijdstippen. Laat de lamp in de slaapkamer nog een kwartiertje aan nadat alle lampen in de woonkamer zijn uitgegaan. Er zijn tegenwoordig ook handige lampen die je met een app kunt bedienen, ook bij (plafond)lampen waar een tijdschakelaar niet geplaatst kan worden.

Doe je je jaloezieën of gordijnen van je woonkamer veelal helemaal dicht bij het slapengaan, verander dat dan een paar weken voordat je op vakantie gaat. Laat ze overdag en ’s avonds half open zodat je wel naar binnen kunt kijken, maar daarbij geen zicht hebt op de hele kamer. Kijkt een inbreker naar binnen, dan kan hij niet je woonkamer overzien.

Ruim je woonkamer en keuken juist niet perfect netjes op. Laat een kopje op tafel staan of wat afwas op het aanrecht. En een krant of open boek, alsof je zo weer verder kunt gaan lezen.

Plak (tijdelijk) een nee/nee sticker op je brievenbus om overtollige reclamepost te voorkomen of vraag iemand om je brievenbus/deurmat regelmatig te legen. Of plak het raam in of naast de voordeur af met zwart karton, zodat een inbreker geen stapels post ziet liggen.

Vraag een van je buren om een oogje in het zeil te houden, niet alleen om de plantjes water te geven en het gras te maaien, maar ook om de post uit het zicht te halen. Laat ze de post dan niet in stapeltjes op tafel leggen, maar uit het zicht; in een kast bijvoorbeeld.